انواع آبسردکن

تاریخ ارسال : 1402/01/14

بیشتر آبسردکن‌ها از مفهوم ساده‌ای استفاده می‌کنند: آن‌ها آب را از یک منبع تغذیه می‌کنند و آن را از طریق یک شیر آب یا لوله انتقال آب به کاربران می‌رسانند، معمولاً با استفاده از یک دکمه یا دستگیره.

بیشتر آبسردکن‌ها از مفهوم ساده‌ای استفاده می‌کنند: آن‌ها آب را از یک منبع تغذیه می‌کنند و آن را از طریق یک شیر آب یا لوله انتقال آب به کاربران می‌رسانند، معمولاً با استفاده از یک دکمه یا دستگیره. به همان اندازه که این مفهوم ساده است، نحوه عملکرد آبسردکن به نوع آبسردکن بستگی دارد. آبسردکن‌ها انواع مختلفی دارند:

انواع آبسردکن

آبسردکن بطری‌دار

آبسردکن‌های بطری‌دار معمولاً به عنوان آبسردکن‌های آب اداری شناخته می‌شوند. آبسردکن‌ها با قرار دادن یک بطری آب 5 گالن به صورت وارونه در بالای دستگاه کار می‌کنند. این به گرانش و فشار خلاء اجازه می‌دهد تا کار پر کردن لیوان را هنگامی که کسی لوله آب را فشار می‌دهد، انجام دهد. وقتی این اتفاق می‌افتد، هوا وارد بطری می‌شود تا آب بتواند لیوان یا فنجان شما را پر کند.

آبسردکن‌های بطری‌دار شبیه آبسردکن‌های قدیمی خیابانی هستند زیرا اغلب با گزینه‌هایی برای سرمایش و گرمایش قبل از توزیع آب در دسترس هستند.

معمولاً یک بطری آب پنج گالن به صورت وارونه در مخزن آبسردکن قرار می‌گیرد. این یک گزینه ایده آل برای کسانی است که مایل به نوشیدن آب لوله کشی نیستند و همچنین برای کسانی که گزینه اتصال به خط اصلی آب را ندارند.

معمولاً آب موجود در بطری آب با کیفیت بالا و صافی‌دار است.

در یک آبسردکن بطری‌دار شده، کاربر به سادگی یک دکمه را فشار می‌دهد یا یک دستگیره را می‌چرخاند تا آب را به شیرها بفرستد.

آبسردکن‌های بطری‌دار ممکن است به تعمیر و نگهداری بیشتری نسبت به آبسردکن‌ها فیلتر شده نیاز داشته باشند، زیرا سرویس بطری معمولاً برای اطمینان از در دسترس بودن آب کافی ضروری است. آبسردکن فقط آب را از منبع بطری آب می‌رساند، بنابراین اگر بطری آب در دسترس نباشد، آب در آبسردکن وجود نخواهد داشت. در بیشتر مناطق می‌توانید بطری‌های آبسردکن را از هایپرمارکت‌ها تهیه کنید.

آبسردکن‌های بطری‌دار برای استفاده از آب از پیش فیلتر شده ساخته می‌شوند، بنابراین معمولاً فیلتری در داخل ندارند یا نیاز به فیلتر دارند. بنابراین از این لحاظ این نوع آبسردکن‌ها نیاز کمتری به خدمات آبسردکن دارند.

قطعات آبسردکن بطری‌دار شباهت زیادی به قطعات آبسردکن فیلتر دار دارند. زیرا شباهت های زیادی دارند و به روشی مشابه ساخته می‌شوند. با این حال، آبسردکن‌های بطری‌دار ساده ای وجود دارند که هیچ گزینه سرمایش یا گرمایشی ندارند. به طور معمول، یک آبسردکن بطری‌دار دارای اجزای زیر است:

یک مخزن (یا دو) در داخل: برای ذخیره آبی که باید قبل از توزیع گرم یا سرد شود.

آبگرمکن: برای گرم کردن آب.

یک سیستم خنک کننده: برای خنک کردن آب.

شیر یا لوله: برای پخش آب.

یک دکمه یا دستگیره: برای باز و بست یک یا دو شیر توزیع آب گرم یا سرد.

بخشی که بطری آب را در موقعیت رو به پایین نگه می‌دارد و به آب اجازه می‌دهد تا به داخل مخزن ( مخزن‌ها ) جریان یابد.

در صورتی که آبسردکن امکان خنک سازی و گرم کردن آب را داشته باشد، برق مورد نیاز است.

آبسردکن عمومی

آبسردکن‌های نصب شده در معابر معمولا به آبسردکن‌های استیل معروف هستند. آن‌ها در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها یا پیاده‌روها، در پارکینگ‌ها یا در ساختمان‌های اداری بزرگ یافت می‌شوند.

این آبسردکن یا بر روی دیوار نصب می‌شود و یا می‌تواند به صورت مستقل روی زمین بایستد و از لوله کشی موجود آب بگیرد.

آب توسط کاربر با چرخاندن یک دستگیره یا فشار دادن یک دکمه انجام می‌شود که جریانی از آب را تا زمانی که دستگیره یا دکمه رها شود پخش می‌کند. آب به صورت یک قوس ارسال می‌شود تا نوشیدن آن آسان شود. از این رو به این آبسردکن‌ها آبخوری نیز می‌گویند.

معمولاً از آبسردکن‌های استیل برای پر کردن فنجان استفاده نمی‌شود، بلکه برای نوشیدن سریع شیر استفاده می‌شود.

آبسردکن‌ها عمومی معمولاً به منبع آب شهری متصل می‌شوند، به این معنی که آب معمولاً خنک، گرم، تصفیه یا فیلتر نمی‌شود. بنابراین در روزهای سرد آب سرد و در روزهای گرم آب گرم است.

با این حال، برخی از آبسردکن‌ها مانند آبسردکن‌های فولادی و بزرگ، ساختمان‌های اداری یا مکان‌هایی که برق در دسترس هستند، دارای سیستم خنک‌کننده‌ای برای خنک کردن آب آشامیدنی قبل از توزیع هستند.

آبسردکن‌های استیل معمولاً قدیمی‌ترین دستگاه‌های آبسردکن هستند، زیرا معمولاً عملکرد خاصی مانند گرمایش، سرمایش یا فیلتر کردن آب ندارند. به همین دلیل آبسردکن‌های استیل نصب شده معمولاً قطعات زیادی ندارند. قطعات آبسردکن‌های قدیمی معمولاً عبارتند از:

مخزن: برای برداشت آب از شاخه اصلی آب.

آب ریز: که جریانی از آب را به صورت قوس به هوا می‌فرستد تا نوشیدن را آسان کند.

یک دکمه یا دستگیره: با فشار دادن، آب آزاد می‌شود.

یک سیستم خنک کننده: اگر آبسردکن برای خنک کردن آب طراحی شده باشد.

آبسردکن صافی‌دار

آبسردکن‌های صافی‌دار مشابه آبسردکن‌ها استیل نصب می‌شوند.

آبسردکن‌های صافی‌دار معمولاً در ادارات و منازل مسکونی که نیاز به دسترسی آسان به آب دارند یافت می‌شوند.

آبسردکن‌ها یصافی‌دار گزینه خوبی هستند زیرا به دلیل اتصال به خط آب، منبع آب نامحدودی در دسترس دارند.

آبسردکن فیلتر شده نیازی به تعویض دوره ای بطری‌ها ندارد.

آبسردکن‌های صافی‌دار معمولاً با ذخیره آب در مخزن و استفاده از برق برای گرم کردن یا پیش گرم کردن آب قبل از توزیع، توانایی خنک کردن و گرم کردن آب را دارند.

آبسردکن‌های صافی‌دار معمولاً آب خروجی از خط آب را تصفیه می‌کنند.

آبسردکن صافی‌دار به خط اصلی آب متصل می‌شود، آب را در مخزن ذخیره می‌کند، در صورت وجود سیستم گرمایشی و سرمایشی آن را گرم و خنک می‌کند و با چرخش یک دستگیره یا فشار یک دکمه توسط کاربران توزیع می‌شود. آب از طریق یک شیر آب سرد و یک شیر آب گرم که در جلوی آبسردکن قرار دارد هدایت می‌شود.

آبسردکن های صافی‌دار کاربردهای مختلفی دارند که بهترین آن‌ها آب را خنک، گرم و فیلتر می‌کنند. قطعات آن‌ها بیشتر از دیگر آبسردکن‌ها است:

یک مخزن (یا دو): برای ذخیره آبی که باید قبل از توزیع سرد یا گرم شود.

آبگرمکن: سیستم مربوط به آب گرم.

آبسردکن: برای خنک کردن آب.

فیلترهای آب: برای فیلتر کردن آب لوله کشی.

یک شیر آب یا لوله: برای کاربران برای دریافت آب.

یک دکمه یا دستگیره برای باز و بسته کردن شیر آب.

آبسردکن‌های صافی‌دار همیشه برای کار کردن به برق نیاز دارند.

در پایان امیدوارم با این مطلب توانسته باشم به بار علمی شما افزوده باشم یا مروری خوبی برایتان ایجاد کرده باشم. توصیه می‌کنم اگر آبسردکن دارید، مطالعه‌ی عیب یابی آبسردکن خالی از لطف نیست.

سرویس آبسردکن

همه چی درباره ی سرویس آبسردکن

تعمیرکار آبسردکن آبسردکن

نویسنده

9

مقاله

1402/01/07

تاریخ ایجاد