آبسردکن کثیف را به حال خود رها نکنید

تاریخ ارسال : 1402/02/07

با تمیز کردن آبسردکن، از تمیز و تازه بودن آب آشامیدنی آبسردکن اطمینان حاصل کنید. آبسردکن‌ها با فشار دادن یک دکمه آب آشامیدنی تازه فیلتر شده را فراهم می‌کنند. از آنجایی که آبسردکن‌ها در ادارات، سالن‌های ورزشی و خانه‌ها رایج هستند، می‌توانید تقریباً روزانه از یکی از این آبسردکن‌ها استفاده کنید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه کسی آنها را تمیز می‌کند؟ لابد من!

باید بدانید آبسردکن‌ها محیطی مرطوب ایجاد می‌کنند که می‌تواند کپک، خاک و میکروب را در خود جای دهد. تمیز کردن مکرر به جداسازی آبسردکن از باکتری‌ها و سایر مواد مضر کمک می‌کند. برای یادگیری نحوه تمیز کردن آبسردکن و سالم نگه داشتن آب آشامیدنی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

تمیز کردن آبسردکن کثیف

پیش از تمیز کردن آبسردکن

آبسردکن باید هر بار که بطری را عوض می‌کنید یا هر 6 هفته یکبار تمیز شود. به یاد داشته باشید، بهتر است از قبل برای تمیز کردن آبسردکن زمانی که زمان تعویض بطری است، برنامه ریزی کنید. همچنین عاقلانه است که دفترچه راهنمای آبسردکن را برای تمیز کردن دنبال کنید، زیرا مراحل می‌تواند از مدلی به مدل دیگر از آبسردکن متفاوت باشد. در این مقاله، مراحل اولیه نحوه تمیز کردن اکثر آبسردکن‌ها را بیان کرده‌ایم.

  1. قبل از اینکه به نحوه تمیز کردن آبسردکن بپردازیم، یک مرحله مهم را باید به خاطر بسپاریم: همیشه قبل از شروع به تمیز کردن آبسردکن را از برق بکشید. این کار از خراب شدن آبسردکن در صورت جریان تصادفی آب جلوگیری می‌کند. پس از قطع برق، بطری خالی آب را بردارید و آب باقیمانده را با استفاده از شیر یا لوله تخلیه تخلیه کنید. در حالی که آبسردکن را از برق جدا کرده اید و منبع آب را جدا کرده اید، با کمک مراحل زیر کم کم شروع به تمیز کردن قطعات آبسردکن کنید.
  2. برای تمیز کردن مناسب داخل آبسردکن، باید محافظ آب را جدا کنید. اگر به راحتی بیرون نمی‌آیند، دفترچه راهنمای آبسردکن خود را دنبال کنید تا این قطعات را بدون آسیب رساندن به آنها جدا کنید. این قسمت‌ها را با مایع ظرفشویی ملایم و آب گرم بشویید. همچنین می‌توانید آنها را با یک اسفنج نرم و غیر ساینده تمیز کنید. هر قطعه را به طور کامل با آب تمیز بشویید تا مطمئن شوید که طعم حلال یا مایع ظرفشویی باقی نمانده است. اجازه دهید قطعات به طور کامل در هوا خشک شوند یا آنها را با یک پارچه نرم و تمیز خشک کنید.
  3. محلول تمیز کننده سرکه یک راه طبیعی و ایمن برای ضدعفونی کردن آبسردکن است. محلول سرکه 1 فنجان سرکه سفید مقطر و 3 فنجان آب داغ (به نسبت 1:3) را مخلوط کرده و مخزن آب سرد کن را پر کنید. برای تمیز کردن داخل مخزن از یک برس اسکراب نرم با دسته بلند استفاده کنید. اجازه دهید محلول چند دقیقه بماند تا داخل آن خیس بخورد. پس از تمیز کردن مخزن، لوله‌ها را باز کنید تا مقداری از محلول تمیز کننده جریان یابد و به تمیز کردن دریچه‌ها کمک کنید.
  4. محلول تمیزکننده سرکه باقیمانده را با یک سطل به اندازه کافی بزرگ زیر شیرها از مخزن تخلیه کنید. مخزن را با آب تمیز دوباره پر کنید و کاملاً بشویید تا محلول سرکه پاک شود. دوباره از برس اسکراب استفاده کنید تا مطمئن شوید سطوح تمیز هستند و محلول تمیزکننده باقیمانده را بردارید. مرحله تخلیه، پر کردن و آبکشی را دو یا سه بار تکرار کنید تا مطمئن شوید که مزه یا بوی سرکه باقی نمی‌ماند. محلول تخلیه شده را دور بیندازید و آب را در زهکشی بشویید.

شستشوی قطعات آبسردکن

  1. شیرآلات و سینی‌های قطره چکان سطوحی هستند که با لمس زیاد نیاز به تمیز کردن مکرر دارند. این قطعات را از آبسردکن خارج کرده و با استفاده از مایع ظرفشویی و آب گرم در سینک ظرفشویی تمیز کنید. در صورت وجود، سینی و صفحه نمایش را برای تمیز کردن بردارید. اگر می‌خواهید تمیزی بهتری داشته باشید، می‌توانید از همان اسفنج غیر ساینده برای مالش این قسمت‌ها استفاده کنید. قطعات را به خوبی بشویید و بگذارید در هوا کاملا خشک شوند یا با یک پارچه نرم خشک شوند. اگر نمی‌توان شیرهای آب را جدا کرد، آنها را با یک پارچه و آب گرم صابون تمیز کنید.
  2. نمای بیرونی آبسردکن نیز سطحی با لمس بالا است که می‌تواند میکروب ها، خاک و گرد و غبار را جمع آوری کند. با استفاده از یک پارچه نرم، قسمت بیرونی آبسردکن را پاک کنید. برای تمیز کردن بهتر، مقدار کمی آب صابون یا یک پاک کننده غیر سمی (مانند محلول تمیزکننده سرکه) برای تمیز کردن بیرونی به آن اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که فقط از پارچه‌ها و پاک کننده‌های غیر ساینده استفاده کنید تا از هرگونه خراش جلوگیری شود.
  3. قسمت‌های تازه تمیز و خشک شده (حفاظ آب، بافل، شیرها و سینی چکه را) برگردانید. مطمئن شوید که آنها به درستی نصب شده اند تا از نشت مایع خنک کننده جلوگیری شود. یک بطری آب جدید را در آبسردکن نصب کنید و اسپیگوت را فشار دهید تا آب شروع به جریان کند. در صورت لزوم، لیوان آب را دوباره پر کنید و آب را بچشید تا مطمئن شوید که طعم ناخوشایندی وجود ندارد. آبسردکن را دوباره به برق وصل کنید. اکنون آبسردکن آماده استفاده است.

باید بدانید در بهترین حالت، یک آبسردکن کثیف منظره بصری بدی را در خانه ایجاد می‌کند. در بدترین حالت، می‌تواند محل پرورش میکروب‌ها و باکتری‌های مضر باشد. تمیز نگه داشتن آبسردکن، آب سالم تر و طعم بهتری را تضمین می‌کند. تمیز کردن مکرر (با هر تعویض بطری یا هر شش هفته) یک مرحله مهم در نگهداری آبسردکن است.

تمیز کردن سینی چکه گیر آبسردکن

با انجام مراحل بالا می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ میکروب بدی در آبسردکن شما کمین نکرده و همیشه آب خنک و گوارا خواهید داشت. از نوشیدن آب خنک در ایام تابستان لذت ببرید.

سرویس آبسردکن

همه چی درباره ی سرویس آبسردکن

تعمیرکار آبسردکن آبسردکن

نویسنده

9

مقاله

1402/01/07

تاریخ ایجاد